Σάββατο 23 Νοεμβρίου 2013

Ἡ πνευματική κρίση- αἴτια- ἀποτελέσματα



Ἀρχιμανδρίτης Ἀρσένιος Κατερέλος
Ἡγούμενος Ἱ. Μονῆς Ἁγ. Νικολάου Δίβρης Φθιώτιδος
Ὁμιλία κατά τήν ἀγρυπνία πρός τιμήν τῶν Φθιωτῶν Ἁγίων εἰς τόν Ἱ. Μητροπολιτικό Ναό Λαμίας 19-03-2011


Μπροστά στίς σοβαρότατες, τραγικές καί πρωτόγνωρες δυσχέρειες τῆς ἐποχῆς πού ζοῦμε, τρεῖς λύσεις εὑρίσκονται ἐνώπιόν μας.
Ἡ μία λύση εἶναι νά κλείσουμε τά μάτια καί νά ποῦμε ὅτι δέν εἶναι ἔτσι τά πράγματα. Νά γίνουμε στρουθοκάμηλοι. Ἀλλά ἡ λύση αὐτή, μοιάζει μέ τό νά ἐπιχειρήσης, τήν θεραπεία τοῦ πυρετοῦ, σπάζοντας τό θερμόμετρο.
Ἡ ἄλλη λύση εἶναι, νά συμμορφωθοῦμε μέ τόν αἰῶνα τοῦτον. Νά γίνουμε ὄρνιθες. Δηλαδή, ἄς μοῦ ἐπιτραπῆ ἡ ἔκφραση –κοινῶς- ΝΑ ΚΑΝΟΥΜΕ ΤΗΝ ΚΟΤΤΑ. Ὅταν ὅμως, εἶσαι ἀετός, δέν μπορεῖς νά πῆς: «Θά κόψω τά φτερά μου, καί θά γίνω ἑρπετό, γιά νά ζῶ κι ἐγώ, ὅπως ζοῦν τά ἑρπετά». Ἀλλά ὁ μαδημένος ἀετός, ὁ ἀετός χωρίς φτερά, δέν εἶναι κἄν ἀετός, εἶναι μελλοθάνατος.
Μένει μία τρίτη λύση, ἡ χριστιανική ἀντίσταση. «Ἀντιστῆναι τῇ ἡμέρᾳ τῇ πονηρᾷ» λέγει ὁ Ἀπόστολος (Ἐφεσ. στ΄ 13). Τό ''ὄχι'', εἶναι μία πολύ μικρή λέξη. Ἔρχονται ὅμως στιγμές, πού ἀπαιτεῖται γιγάντιο χριστιανικό ἀνάστημα, γιά νά τήν προφέρης.

Ἔχε ἀγάπη γιά νά σωθεῖς


ΤΟ ΜΗΝΥΜΑ ΤΗΣ ΗΜΕΡΑΣ
Ἔχε ἀγάπη γιά νά σωθεῖς
Κεφάλαιο 37 περί ατν πού νομίζουν πώς δικαιώνονται πό τά ργα τους

( Φιλοκαλία τν ερν Νηπτικν, α’ τόμος )
γιος Μάρκος σκητής

http://1.bp.blogspot.com/_uNp3goK1vgQ/Sc541Z7rM-I/AAAAAAAAAG4/KFS_Da8HINw/s320/markos_askhths.jpg
Καμμία ρετή δέν σώζει χωρίς γάπη
¨Όταν κούσεις τι:
 «θά εναι ο τελευταοι πρτοι καί ο πρτοι τελευταοι»,
 νά σκεφθες μετόχους ρετν καί γάπης ( ντίστοιχα ).
 Γιατί γάπη 
εναι τελευταα μεταξύ τν ρετν κατά τήν τάξη ( στήν κλίμακα ), 
πρώτη μως στήν ξία.
 Καί λες τίς ρετές πού πραγματοποιήθηκαν πρίν πό ατή, 
τίς ποδεικνύει τελευταες. 
http://4.bp.blogspot.com/_RaXaQJ8phvs/TJJLrkvlpWI/AAAAAAAABYQ/5AWVsNqRaA0/s1600/esposo.jpg

 http://www.yiannislucacos.gr/sites/default/files/ingredient446_levanda1.jpg

Τά 8 εἴδη τῶν λογισμῶν καί πῶς ἐξελίσσονται σέ ἁμαρτία



  ( σύμφωνα μέ τόν Ἅγιο Ἰωάννη τόν Δαμασκηνό )

http://tempera.gr/include/photos/O-Agios-Iwannis-Damaskhnos.jpg

Τά εδη τν λογισμν

 Βασικά διακρίνουμε κτώ λογισμούς τς κακίας, ο ποοι τείνουν νά κτρέψουν τίς ψυχικές μας δυνάμεις καί νά τίς πομακρύνουν πό τόν Θεό. Ατοί εναι σύμφωνα μέ τόν γιο ωάννη τόν Δαμασκηνό:
1. ΤΗΣ ΓΑΣΤΡΙΜΑΡΓΙΑΣ
2. ΤΗΣ ΠΟΡΝΕΙΑΣ
3. ΤΗΣ ΦΙΛΑΡΓΥΡΙΑΣ
4. ΤΗΣ ΟΡΓΗΣ
5. ΤΗΣ ΛΥΠΗΣ
6. ΤΗΣ ΑΚΗΔΙΑΣ
7. ΤΗΣ ΚΕΝΟΔΟΞΙΑΣ
8. ΤΗΣ ΥΠΕΡΗΦΑΝΕΙΑΣ.
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEiGcMO54fxRWResJcCnm1eiH7FMyLUMXkNloqCpCbGWTOV1yfC_le0Gdys45g9XhgrBKOPsx-oAKyEPxNNQEMhHea4AbDT5N24r9lA7bpfaGMm6_BP6ZNHPMkuLLvt_JLX_dQk71s-aD4et/s1600/__1_~1.JPG
Τ ν μς παρενοχλον ν μν μς παρενοχλον ο κτ ατο λογισμοί, ατ δν εναι στν ξουσία μας.
Τ
ν πιμένουμε μως σ ατος ν μν πιμένουμε, ν κινομε τ πάθη ν μν τ κινομε ατ εναι στν ξουσία μας». Ο λογισμοί μέχρι νά φθάσουν νά γίνουν μαρτία κολουθον μία
συγκεκριμένη πορεία.
πορεία πό τήν Προσβολή το κακο λογισμο μέχρι τήν μαρτία
Προηγεται το Πάθους, Προσβολή το μπαθος λογισμο, Συνδυασμός καί Πάλη. Μετά τό Πάθος κολουθε Συγκατάθεση, νέργεια καί Αχμαλωσία. Τί εναι τό κάθε τί κριβς μς τό ξηγε γιος ωάννης Δαμασκηνός. Στό λόγο του τόν Ψυχωφελ καί θαυμάσιο λέγει τι στούς λογισμούς τς κακίας διακρίνουμε τά ξς: «ΠΡΟΣΒΟΛΗ, ΣΥΝΔΥΑΣΜΟ, ΠΑΛΗ, ΠΑΘΟΣ, ΣΥΓΚΑΤΑΘΕΣΗ, ΕΝΕΡΓΕΙΑ, ΑΙΧΜΑΛΩΣΙΑ.
http://img175.imageshack.us/img175/3475/okkkkk.jpg

Προσβολ εναι πλ πόμνηση το διαβόλου.«Κάνε τοτο κενο» πως συνέβη στ Κύριο κα Θεό μας.«Πς ν γίνουν ατς ο πέτρες ψωμι» (Ματθ. 4,3).
Ατό, πως επαμε, δν εναι στν ξουσία μας.
Συνδυασμς εναι παραδοχ το λογισμο πο μς ποβάλλει χθρός, κα μ να τρόπο, μελέτη το πονηρο λογισμο κα δονικ συνομιλία μ τν προαίρεσή μας.
Πάθος εναι ξη πο δημιουργεται π τν συνδυασμ το λογισμο πο ποβάλει χθρός, κα κατ κάποιο τρόπο συνεχς μελέτη κα φαντασία.
 https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhDKRzeOXG_5-CufFUvl_2rOG7bigsNQHxkROU0tZmaKE8nFj3Yu4DeAfvzXgKJNO0n-JsG-HAgQIGxcPF8VgmUrpI0K8A4st0kp0oLwwwE0RrjmNkcGcU8RmOSQU8BsryyPhlIT0gxoBQ/s320/DSC_0080.jpg

Πάλη εναι ντίσταση στ λογισμ πο γίνεται πρς κατάργηση το πάθους πο ατς περιέχει – δηλαδ το μπαθος λογισμο πρς συγκατάθεση, καθς λέει πόστολος. « σάρκα πιθυμε κατ το πνεύματος κα τ πνεμα κατ τς σαρκός, κα ατ εναι ντίθετα μεταξύ τους».(Γάλ. 5,17.)
Αχμαλωσία εναι βίαιη κα θέλητη παγωγ τς καρδις πο τυραννιέται π προηγούμενο θισμ στν μαρτία κα μακρ συνήθεια.
Συγκατάθεση εναι συγκατάνευση στ πάθος πο περιέχει λογισμός.
νέργεια εναι δια πράξη το μπαθος λογισμο, στν ποο συγκατατεθήκαμε.
κενος λοιπν πο ντιμετωπίζει παθς τ πρτο, δηλαδ τν προσβολή, τ διώχνει μέσως μ ντίρρηση κα σταθερότητα, κοψε μ μία κα λα τ πόμενα». ποιος δέν ντιστέκεται στούς κακούς λογισμούς σκοτίζει τό νο του, μαρτάνει καί γεμίζει μέ πάθη.
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEibtPIVESVzqofHFpojUAQUDeGknVP4gnRxjwuPLczSA1j2wc6i61jTHrCrtUCoCAZeMtHWKAGuKs9VV3LS5WdL6i3qEIMG_KvWoQDlfLVktt3J5IFhRHacnl0G_sxAJerKbKUqaEoe0peN/s630/482461_282666241863896_1520222847_n+(1).jpg
https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEheIgH9s4IDEx9kRkrt5WSwEZRxysxXNkbFmVfda9i4OIHdEZRmDEPEMBKJFs2ZwC5XKzv7PBgVMXdMFELGhJKfxSGG1Y6vgVRc33e_uI0r_yGHviKv_tTkaZN2eOqvZ12jn9816zOLmeMa/s400/01QuainRoseSparkleWelFaster.gif
ερομόναχος Σάββας γιορείτης http://hristospanagia3.blogspot.com